Thursday 16 June 2011

Anonymous,dargon force Hacker




Sekarang kita lihat dikaca TV di akbar ceritanya tentang HACKER yang boleh dikira sebagai jenayah siber.Islamic sendiri mendapat sumber tertentu tentang perkara ini.
Serangan ke atas beberapa website Malaysia telah bermula sebelum tiba waktunya lagi. Dan yang pasti; serangan ke atas beberapa laman web kerajaan bukan hanya dilakukan Anonymous, tapi juga beberapa penggodam empatan seperti RileksCrew danDragonForce.

Beberapa senarai website yang digodam pagi tadi




RileksCrew, DragonForce etc

mosti hacked
Laman Ministry of Science and Technology (MOSTI) digodam Hamba Malam dari RileksCrew. Cara yang digunakan mungkin SQLi?  Sumber : Kena Hack
Selain Anonymous, Operation Malaysia turut disertai oleh beberapa group penggodam tempatan seperti RileksCrew dan DragonForce. Dikatakan Dragon Force adalah pecahan daripada ahli RileksCrew sendiri.


Sekarang zaman perang siber agaknya, salah satu kumSekarang zaman perang siber agaknya, salah satu kumpulan penggodam iaitu Lulzsec mula menyerangAnonymous; dan juga menyerang laman web Senator US dan CIA.
Operation Malaysia juga menyaksikan banyak pihak2 campur tangan bagi menyerang website-website Malaysia. Walaupun banyak website kerajaan ditutup server sebelum serangan bermula namun tiada siapa tahu bila pula serangan seterusnya akan dimulakan.
Kami juga mendapati bahawa banyak website-website kerajaan tidak secure dan banyak vulnerabilities; orang yang baru berjinak-jinak dengan dunia hacking juga boleh “test power” dengan deface website-website kerajaan dan universiti.
Jadi janganlah kita menyokong ini walaupun ada yang tidak menyukai SKMM.Mungkin ini cara untuk melakukan jenayah pada waktu sekarang.
Diharapkan SKMM, Cybersecurity Malaysia akan sentiasa bersedia dengan beberapa siri serangan siber yang jelas akan semakin bertambah di masa depan. 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More